13 April 2018

3 PUNCA HB RENDAH @ ANEMIA PADA IBU HAMIL

Hb rendah dan anemia ketika hamil



HB rendah (hemoglobin) atau anemia sangat familiar untuk ibu hamil terutama sekali bila kandungan sudah memasuki trimester kedua dan ketiga.

Yang pasti masalah anemia atau hb rendah jangan di pandang rendah ye mommy sekalian takut-takut memberi kesan kepada mommy dan anak je nanti. Setakat 4 orang anak ni Alhamdulillah AR tak pernah lagi mengalami hb rendah ni. Seingat AR paling rendah pun 11  Doctor nak bacaan normal untuk ibu hamil ialah 12 kan.

So..AR nak share 3 punca yang menyebabkan HB rendah @ anemia pada ibu hamil antaranya ialah


1. Kurangan Zat Besi

Wanita hamil kerap mengalami anemia jenis ini iaitu kekurangan zat besi (iron). hemoglobin adalah protein dalam sel darah marah yang mengangkut oksigen dari paru-paru ke seluruh tubuh badan. Apabila badan anda tidak mencukupi zat besi ia tiada sumber nutrien untuk menghasilkan hemoglobin yang mencukupi.

2. Kekurangan Vitamin B12

Vitamin B12 diperlukan untuk membentuk sel darah merah yang sihat. Adalah penting untuk anda mengamalkan diet yang seimbang supaya badan dapat menghasilkan sel darah merah yang mencukupi.

Sekiranya tidak makan daging, produk tenusu dan telur, anda berisiko tinggi kekurangan vitamin B12. Keadaan ini boleh menyebabkan bayi mengalami masalah kecacatan kelahiran dan risiko kelahiran pramatang.

3. Kekurangan asid folik

Asid folik adalah sejenis vitamin B. Tubuh perlukannya untuk menghasilkan sel-sel baru, termasuklah sel-sel darah merah yang sihat Semasa hamil anda perlukan lebih asid folic

Kekurangan asid folik akan menyebabkan tubuh badan tidak dapat menghasilkan sel darah merah yang mencukupi. kekurangan nya menyebabkan kecacatan kelahiran seperti spina bifida dan berat badan bayi kurang semasa dilahirkan.

7 Punca masalah anemia yang lain

Kekurang zat besi akibat dari pemakanan tidak seimbang

kelemahan penyerapan zat besi dalam tubuh

kesan sampingan akibat kaedah perubatan tetentu

Pembawakan faktor genetik contohnya talasemia

Kehilangan banyak darah ketika haid / kehamilan

Masalah hemoglobinopathy  (keganjilan hemoglobin dalam darah)

Pendarahan serius akibat ulser perut atau buasir serta parasit

Cara Mengatasi Masalah Hb Low @ anemia ketika hamil 

Set Hamil Basic Shaklee mengandungi Vitalea Iron Formula yang kaya dengan zat besi dan multivitamin untuk kehamilan, Bcomplex yang mengandungi asid folic dan juga Vitamin B12. 

Vitamin C yang membantu penyerapan iron yang lebih baik. Disokong oleh Protein yang membantuk tumbesaran bayi dengan lebih baik dan omega guard untuk kesihatan otak dan mata bayi. 



Testimoni Set hamil shaklee untuk HB low






Kat sini AR ada share makanan untuk mengatasi masalah hb low. http://www.ajuyarashid.com/2017/09/14-makanan-tambah-darah-dan-naikkan-hb.html




Untuk order dan sebarang pertanyaan. Boleh la berhubung dengan Ajuya Rashid di saluran berikut ( klik )

Call / sms : 012-6102263
Whatsapp : Ajuya Rashid 
Telegram : Ajuya Rashid
Facebook Mesengger : Ajuya Rashid
Email : ya_rar@yahoo.com

Ingin mendapatkan barangan Shaklee dengan harga potongan sehingga 20%?? Anda boleh mendaftar sebagai ahli Shaklee dengan yuran hanya Rm80.00 (termasuk cas penghantaran) seumur hidup. Dengan mendaftar sebagai ahli anda juga layak untuk menikmati keistimewaan lain. Hubungi AR untuk pendaftaran.
Pengedar Shaklee (SID : 920211) Di Putra Heights, Bandar Kinrara, Puchong, Seri Kembangan dan Alam Megah, Shah Alam.

1 comment:

  1. ibu2 yg hamil memang kena menjaga kesihatan sendiri n anak dlm kandungan..

    Jom sertai giveaway yg sdg berlangsung di blog Abam Kie? Terima kasih.

    http://www.zukidin.com/2018/04/spm-result-giveaway.html

    ReplyDelete