Kelas malam tadi AR dihidangkan dengan Tips Follow Up Customer oleh Master Farihah. Master Farihah adalah senior dalam group besar Shaklee2u. Kalau dapat dengar kata2 dia memang menusuk kalbu. Sangat petah berkata2. Maklum lah mantan guru. Beliau adalah bekas tenaga pengajar di sekolah. Terjerumus ke dalam bisnes Shaklee dan memilih untuk membina rumah di kampung berdekatan dengan ibubapa nya. Pernah mengambil cuti tanpa gaji untuk menjaga bapa nya yang sakit. Berkat daripada itu beliau telah melahirkan leader hebat dari kumpulan nya sendiri.
Antara tips yang dikongsikan adalah
1. Freegift
Freegift ni sangat penting untuk saya seperti supplement yang customer tak beli tapi kita rasa dia perlu.
2. Notify
Selepas pos boleh inform customer mengenai status barang
3. Dah sampai belum?
"Salam puan. Maaf mengganggu. Boleh saya tahu barang dah sampai ke?"
4. Ada frekuensi follow up
Tidak perlu follow setiap hari. Boleh plan jenis follow up seperti cara pengambilan, kesan jangka pendek, kongsi tips berkaitan dengan produk yang dibeli.
5. Bonding
Bina hubungan yang selesa dengan pelanggan. Anggap seperti kawan yang dihormati. Dan elak pertanyaan "Bila nak order lagi?"
6. Database customer
Kita mesti kenal customer kita. Boleh buat database info biasa dan info yg extra. Extra tu contohnya bila bersalin, anak berapa, anak nama apa dll
7. Sentuh emosi
Emosi ni kalau disentuh, kita akan bina ikatan hati.
8. Appreciate
Pos kad raya / kad birthday / kurma ka apa2 pada special month / occasion. Jangan takut rugi! Lebihkan memberi.
Alhamdulillah memang tepat untuk kami2 belajar nak jadi saudagar Shaklee yang berjaya
--------------------------------------------------------------------------
Kata beliau sangat menyentuh hati semua. AR suka nak share jugak kat sini untuk ingatkan diri sendiri. kadang2 alpha tujuan sebenar AR buat bisnes ni. In Shaa Allah
"Bisnes ni kita buat masa kita lapang sebelum kita sempit
Bina foundation yang kuat. Pastikan kita ada financial yang kuat
Manalah tahu
Tiba2 mak sakit
Tiba2 ayah sakit
Nanti2
Anak2 perlukan perhatian
Suami perlukan bantuan kewangan
Kita dah ada kewangan yang baik
Kita ni manusia biasa yang tidak pernah mampu meramal masa depan
Sebagaimana kita ambil takaful untuk manfaat kesihatan kita. Usahakanlah Shaklee untuk manfaat kewangan kita
Jangan dah tersepit, baru nak bermula
Jangan dah perit, baru nak melangkah"
-master farihah
Pengedar Shaklee Putra Heights,
Pengedar Shaklee Puchong,
Pengedar Shaklee Alam Megah,
Pengedar Shaklee Bandar Kinrara,
Pengedar Shaklee Taman Puncak jalil
Pengedar Shaklee Sunway
Whatsapp : 012-6102263
Facebook : Ajuya Rashid
Instagram : ajuyarashid
Email : ya_rar@yahoo.com
0 comments:
Post a Comment