21 May 2015

PENGALAMAN MENGAMBIL UJIAN PAP SMEAR DI KLINIK KERAJAAN



Assalamualaikum..harini AR nak share pengalaman mengambil UJIAN PAP SMEAR tempoh hari di Klinik Kesihatan Serdang. Buat pengetahuan semua AR pernah ada appointment dengan doktor tempat AR bersalin. Tapi..AR tak pergi sebab fikir balik nak jumpa buat apa..dah sebulan dah. Jumpa baby sudah lah. Rupanya appointment tu adalah untuk buat ujian pap smear tu.

Rupanya penting juga ujian pap smear ni. Bukan apa menurut nurse yang buat test kat AR aritu dia kata ramai lagi yang xsedar kenapa kena ambil ujian ni. Sebab nya rata2 yang datang ke klinik semua yang dia tanya segelintir sahaja yang pernah buat. So AR ni alang2 dah ada dekat klinik nak cucuk baby Naily AR setuju je la nak buat test.

Sekejap je..xsmpai 5minit pun. Nurse akan ambil sample dekat pangkal rahim. menggunakan spekulum. Masa nurse masukkan bendalah tu kat bawah uolls jangan kemut atau rasa tegang. buat lek buat dek je. Baru tak sakit. Nurse cakap dalam masa 3bulan baru dapat result. In Shaa Allah xde apa2. Masa AR pergi tu kebetulan datang sorang2 dengan baby Naily so nurse tolong pegangkan baby. hehe nasib baik x hilang anak kite. Sambil tunggu giliran nak cucuk tu yang AR setuju je bila nurse tanya. lagipun fikir2 balik alang2 dah kat situ. hehe 

Kalau uolls nak buat test tu kan..just pergi ke klinik kesihatan bahagian Ibu dan Anak pastu bgtau nurse nak buat ujian pap smear. In Shaa Allah dorang akan entertain.

Kenapa kena buat Ujian Pap Smear ni ye?
 - Untuk mengesan keadaan pra-kanser (sebelum terjadi) iaitu terdapat sel serviks luar biasa yang boleh mengakibatkan kanser. (Kanser serviks)
 - Jika didapati keputusan ujian adalah luar biasa kena la buat rawatan susulan bagi mencegah kanser.

So AR nasihatkan sape2 yang belum buat ujian pap smear ni...cepat2 pergi. kata orang lebih baik mencegah dari merawat kan. kalau kita tau berapa ramai dekat malaysia ni yang menghidap kanser pangkal rahim? kalau dah terjadinya kanser tu yang susah nak rawat tu. Nanti dah dapat result test AR baru2 ni AR share ye. hehe..In Shaa Allah xde pape. Jangan takut nak buat ok.




Ingin mendapatkan barangan Shaklee dengan harga potongan sehingga 20%?? Anda boleh mendaftar sebagai ahli Shaklee dengan yuran hanya Rm80.00 (termasuk cas penghantaran) seumur hidup. Dengan mendaftar sebagai ahli anda juga layak untuk menikmati keistimewaan lain. Hubungi AR untuk pendaftaran.

Untuk info lanjut atau pesanan
Pm di fb : Ajuya Rashid (SID 920211)

sms/ whatsapp : 012-6102263
Pengedar Shaklee Di Putra Heights, Bandar Kinrara, Puchong, Seri Kembangan dan Alam Megah, Shah Alam.




3 comments:

  1. camne pakaian mase buat ujian tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pakaian??masa sy pergi x plan pun nak buat. So pakai jeans. Memang kena buka la panties n seluar. ☺️

      Delete
  2. Ramai wanita diluar sana yang masih tidak menyedari kepentingan ujian pap-smear ni..Mencegah lebih baik dari mengubati :)

    ReplyDelete